کابین رنگ پودری

برای پاشش رنگ بر روی قطعه

کابین رنگ پودری برای پاشش رنگ است و بر روی قطعه نیاز به یک اتاقک رنگ می‌باشد که عملیات پاشش در داخل آن انجام شود، طوری طراحی و ساخته شود که در اثر پاشش 

مداوم رنگ گرد رنگ به محیط اطراف پخش نشود.  باید از روشنایی کامل برخوردار باشد تا اپراتور رنگ بتواند به درستی عملیات نقاشی را انجام دهد.

قسمت‌های کابین رنگ پودری عبارتند از: بدنه مقاوم- دارای لوله اتصال به سایکلون و مخزن تخلیه رنگ،  و دریچه پاشش اوپراتور- یا ربات‌خور برای گان‌های متعدد.

کابین رنگ پودری یا رنگ مایع انواعی دارد بنا به نیاز مشتری و بنا به قطعه که قرار است رنگ‌کاری شود طراحی می‌گردد.

کابین رنگ پودری

یک بخش اساسی در فرآیند رنگ‌آمیزی با رنگ پودری است. این کابین برای اعمال رنگ پودری بر روی سطوح مختلف، محافظت از محیط زیست و ایجاد محیط کنترل شده برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. ساخت کابین رنگ پودری عموماً شامل مراحل زیر است:

1. ساختار و قاب: قاب عموماً از جنس فلزی مانند فولاد با روکش مقاوم در برابر خوردگی مانند فولاد گالوانیزه یا استنلس استیل ساخته می‌شود. این قاب شامل بخش‌های دیواره‌ها، سقف، کف و درب‌های ورود و خروج است.

2. سامانه تهویه و فیلتراسیون هوا: کابین رنگ پودری باید دارای یک سامانه تهویه مناسب باشد تا از تخلیه گازهای ضایعاتی و ذرات پودری جلوگیری شود. این سامانه شامل فن‌های تهویه، فیلترها (مانند فیلترهای HEPA) و اتصالات لازم برای جریان هوا است.

3. سیستم تهویه پاشش: برای اعمال رنگ پودری به قطعات، کابین باید دارای یک سیستم تهویه پاشش باشد. این سیستم شامل بخش‌هایی مانند بمب‌های هوا، خطوط تهویه، نازل‌ها و سیستم‌های کنترل پاشش است.

4. سیستم جذب و بازیافت پودر: در فرآیند رنگ‌آمیزی با رنگ پودری، پودرهایی که به سطح نچسبیده یا از قطعات فراوانی استفاده نشده‌اند، باید جمع‌آوری و بازیافت شوند. باید دارای سیستمی برای جذب و بازیافت پودر باشد، که شامل دستگ

اه‌های جمع‌آوری پودر، فیلترها و سیستم‌های خاص مانند سیکلون‌ها است.

5. سیستم کنترل و مانیتورینگ: این محصول باید دارای سیستم کنترل و مانیتورینگ باشد که به عملکرد تهویه، پاشش رنگ و دیگر پارامترهای مرتبط نظارت کند. این سیستم معمولاً شامل سنسورها، کنترلرها، صفحه نمایش و نرم‌افزار کنترل است.

همچنین، ممکن است شامل تجهیزات و امکانات دیگری مانند روشنایی مناسب (از جمله نورهای الکترواستاتیک برای تشدید و تعریق رنگ)، سیستم اعمال گرما (برای تسریع فرآیند خشک شدن) و سیستم ایمنی (مانند سیستم‌های آتش‌نشانی و امنیتی) باشد.

در نهایت، ساخت کابین رنگ پودری باید با رعایت استانداردها و مقررات مربوطه صورت گیرد تا ایمنی، بهداشت و کیفیت در فرآیند رنگ‌آمیزی حفظ شود.

انواع کابین رنگ پودری یا مایع:

کابین رنگ دستی به ابعاد و اندازه مختلف ساخته می‌شود.

کابین رنگ پودری ربات خور بنا به تعداد گان طراحی و ساخته می‌شود، این محصول شاهین نقاله با استحکام زیبا و دارای تاج بالای کابین جهت نصب کانوایر هوایی می‌باشد.

آبشار رنگ مایع: آبشار رنگ برای رنگ‌کاری مایع به کار می‌رود، آبشار رنگ جداسازی رنگ از آب توسط سیل‌کوله آب و هوای سانتر‌فیوژ انجام می‌شود.

آبشار رنگ هم مثل دیگر تجهیزات خط رنگ بنابه درخواست مشتری و قطعه‌کار طراحی و ساخته می‌شود. آبشار رنگ به دو نوع ساخته می‌شود: یک طرف آبریز یا دوطرف آبریز . 

معمول‌ترین آبشار رنگ یک طرفه است که بیشترین کاربرد را در صنعت لوازم خانگی و صنایع خودرویی و دیگر قطعه سازان را دارد. آبشار رنگ متشکل از قسمت‌های مختلف طراحی و 

ساخته می‌شود.

بدنه

از ورق گالوانیزه یا استنلس استیل- مخزن آب- دیواره آبریز- دوش آب پخش کن- پمپ جهت سیرکوله آب- سانتریفیوژ 1400 دور یا 3000 دور- تابلوی برق- لوله‌کشی – میز اوپراتور- میز کار ثابت یا میزکار گردون به وسیله پدال کار می‌کند. برای یک خط رنگ مایع جهت جلوگیری از پخش ذرات مایع به محیط اطراف به یک آبشار رنگ نیاز دارد. 

کار آبشار رنگ ابتدا مخزن را آب ریخته در هنگام رنگ‌کاری پمپ آب را روشن کرده بعد فن سانتر‌فیوژ را روشن کرده، اوپراتور رنگ‌کاری را شروع می‌کند فن سانترفیوژ شروع به کشیدن هوا و ذرات اطراف و اضافه رنگ مایع را می‌گیرد.

 در اثر عبور ذرات رنگ از لابه‌لای آب رنگ اضافی با آب مخلوط شده وارد مخزن می‌شود بعد از پایان ساعت کار رنگ جمع شده روی آب جداسازی می‌شود. شاهین نقاله طراح و سازنده آبشار رنگ از متریال گالوانیزه یا استیل بنا به درخواست مشتری را انجام می‌دهد.

اسکرول به بالا